خرید صنایع دستی

خلاصه محتوا : صنایع دستی در ایران همواره از گذشته وجود داشته و هنرمندان و استادان زیادی از دیرباز مشغول به تربیت شاگردانی در این زمینه و نیز خلق آثاری نفیس و کم نظیر بوده اند؛ با خرید صنایع دست ساز ایرانی و هدیه دادن آنها به عزیزانمان، علاوه بر رونق بازار این صنایع، در حفظ و نگهداری آنها نیز سهیم خواهیم بود.

صنایع دستی چیست؟

به آن دسته از صنایع که ساخته ی دست بشر و حاصل ذوق و هنر می باشد، صنایع دستی می گویند؛
پس از آنکه انسان از کوچ نشینی به یکجانشینی روی آورد، نیاز به ابزارآلاتی داشت تا به وسیله ی آنها زندگی آسان تری داشته باشد؛ از این رو شروع به ساختن وسایلی کرد که از اولین دست سازه های بشر به حساب می آیند.
یکی از این اختراعات و دست سازه ها، چرخ سفالگری بود که تحول بزرگی در صنعت به وجود آورد. . مردم، بسیاری از لوازمی که نیاز داشتند را با این چرخ می ساختند.
با گذشت زمان و انقلابی که در صنعت ایجاد شد، صنایع به سرعت رشد کردند و با ماشینی شدن زندگی انسان، کم کم سنت و هر آنچه که به آن تعلق داشت به فراموشی سپرده می شد. توجه دوباره به گذشته و آنچه که به ساخت دست بشر تعلق داشت، باعث شد تا توجه همگان به سمت صنعت هنر جلب شود و روز به روز به طرفداران آن افزوده شد.
در عصر حاضر به دست سازه هایی صنایع دستی گفته می شود که توسط دست و یا دست به همراه ابزار به عنوان وسایل تزییناتی و یا وسیله ای برای استفاده، ساخته می شود.
برای ساخت این وسایل، معمولا از موادی که در طبیعت و به صورت خام وجود دارد استفاده می شود. پس صنایع دستی در هر شهر و کشوری برگرفته از طبیعت آن مکان می باشد.
این دسته از صنایع، نشانه هایی از تاریخ و فرهنگ آن منطقه دارند و معمولا نقش ها و تصاویری از این عوامل بر روی این آثار نقاشی و حکاکی می شود.


تاریخ نامگذاری صنایع دستی
سازمان جهانی یونسکو روز 10 ژوئن را روز صنایع دستی نامگذاری کرده است. در این سازمان تعداد 600 صنعت دستی به ثبت رسیده است.
از این تعداد حدود 450 صنایع دستی متعلق به ایران می باشد که 287 عدد از آن مربوط به شهر اصفهان است.
در واقع کشور ما ایران، رتبه ی سوم در تولید صنایع دستی در جهان را دارد.
شهر اصفهان در سال 1394 از سوی یونسکو به عنوان شهر خلاق بین المللی در زمینه ی صنایع دستی برگزیده شد. در سال های اخیر توجه برای زنده نگه داشتن صنایعی که ریشه در هنر و فرهنگ کشور دارند، افزوده شده است.
آموزش صنایع دستی فراموش شده و تبدیل آنها به کسب و کاری که در بازارهای داخلی و خارجی برای خود جایگاهی داشته باشد، از جمله تلاش های مسئولان برای حفظ و بقای اینگونه هنرهای دستی می باشد.


صنایع دستی چه ویژگی هایی دارد؟

هر دست سازه ای که این ویژگی ها را داشته باشد جزء صنایع دستی به حساب می آید:
 ساخت آن توسط دست و یا ابزار دستی باشد.
 نیاز به سرمایه گذاری عظیم نداشته باشد.
 در شهرها و مناطق مختلف، بتوان این صنعت را گسترش داد.
 تولیدی های مخصوص به آنها به راحتی تاسیس شود.
 ارزش افزوده ی زیاد داشته باشد.
 قابل ساخت با مواد اولیه ی داخلی باشد.
 در توسعه اقتصادی نقش داشته باشد.
 برای صادرات مناسب باشد.
 دارای بار فرهنگی جایی باشد که در آنجا تولید می شود.
صنایع دستی ایرانی
کشور عزیزمان ایران، به دلیل قدمتی که در فرهنگ و هنر و تاریخ دارد، دارای صنعت دستی فراوان، با قدمت زیاد می باشد. البته تنوع اقلیمی که در ایران وجود دارد،دلیل دیگری برای متنوع بودن این صنعت در ایران باشد.
یکی از مهمترین و به نام ترین صنایع دستی ایرانی که در همه ی دنیا شناخته شده است، فرش دستباف ایرانی است؛ که در طراحی های زیبا با رنگ های متنوع بافته می شود. فرش دستباف ایرانی متناسب با جایی که تولید می شود دارای طرح های منحصر به فردی می باشد.
این خصوصیت در دیگر صنایع از جمله گلیم، صنایع فلزی، صنعت چوب و پارچه نیز دیده می شود.
میناکاری، منبت کاری، تولیدات ظروف مسی و نقره، خاتم کاری، منبت، تولید محصولات چرمی و ... همه و همه از انواع صنایع دستی ایرانی با قدمت بسیار می باشند.
 

انواع صنایع دستی ایرانی
هنرهای دستی در ایران بنابر مواد اولیه شان و همچنین دسته بندی ابزاری که با آنها تولید می شوند، دارای تقسیم بندی هایی هستند؛
 فرش و گلیم دستباف
مردم مناطق مختلفی از ایران در زمینه ی فرش دستباف فعالیت داشته و انواع طرح ها و سبک ها را در فرش های خود، با توجه به ویژگی های طبیعی و فرهنگی و مذهبی هر منطقه، تولید کرده اند.
شهرهای یزد، اصفهان، کاشان، بختیاری، تبریز، قشقایی فرش های دستباف مخصوص به خود دارند که قالی ها و گلیم های خود را، با طرح های برگرفته از طبیعت و حیوانات و سنت آن منطقه، نقش زده اند.
در حقیقت فرش ایرانی از معروف ترین صنایع دستی کشورمان است که در خارج و داخل ایران طرفداران زیادی دارد. این هنر دست زیبا، شهرت بین المللی داشته و در تهیه ی آن از مواد طبیعی بهره گرفته شده است.
گبه، گلیم، قالیچه، زیلو، قالی از انواع هنرهای دستی ایرانی بوده و دارای بافت و نقش هایی با کیفیت است. این هنر ایرانی روزبه روز در حال پیشرفت می باشد.



 بافندگی با دست
این صنعت دستی که نساجی سنتی هم نامگذاری شده است، یکی از هنرهای دستی قدیمی در ایران است. دستگاه مخصوص این بافت، به وسیله ی پا و دست کار می کند.
زری دوزی از هنرهای دستی قدیمی در ایران بوده که در دوران ساسانیان نیز از آن استفاده می شده است. پارچه های مخمل، روتختی ، روفرشی، ترمه، لنگ از نمونه های این نوع صنعت دستی می باشند.
 سفالگری و سرامیک کاری
سفالگری از دیرباز در ایران مورد توجه بوده است؛ سفال در زندگی انسان نقش مهمی داشته چرا که از دست سازه های قدیمی بوده و انسان برای رفع نیازهای روزانه اش از این صنعت استفاده می کرده است. قدیمی ترین سفال ها در ایران، در شوش یافت شده اند.
سفال سازی ایران در تمامی جهان شناخته شده و ظروف سفالی آن طرفداران زیادی دارد.گردشگران و توریست های خارجی در سفر به ایران همواره از این ظروف خریداری کرده و به عنوان یادگاری به کشور خود می برند. ظروف سفالی هنرمندان ایرانی منقش به طرح ها و رنگ های زیبا هستند که پس از قرار گرفتن سفال در کوره، مزین به هنر دست استادکار می شوند.
 آبگینه
ظرف های آبگینه ی رنگی ایران ، یکی از هنرهای دستی زیبا و معروف است که در همه جای دنیا شناخته شده است؛ شیشه ی داغ شده را با انبر و قیچی شکل می دهند و انواع آثار هنری زیبا را به وجود می آورند.
 چرم دوزی
چرم دوزی که در ایران از دیرباز با عنوان دباغی شناخته شده است، یکی از شغل های قدیمی بوده که با انواع چرم حیوانات، مصنوعات فراوانی تولید می شود. انواع کیف و کفش و کلاه، پوستین و لباس های مختلف، از شناخته شده ترین دست دوزهای چرمی می باشند.
 نگارگری و مینیاتور
کشور ما ایران در هنرهای تجسمی همواره از اولین ها و قدیمی ترین ها بوده و نگارگری و خوشنویسی و مینیاتور از جمله صنایع دستی بسیار زیبا و مشهور ایرانی به حساب می آید.
شهر زیبای اصفهان در خوشنویسی رتبه ی اول را داشته و هنرمندان زیادی در این شهر این هنر را به اوج خود رسانده اند و هنر دست آنها در قاب های زیبا و یا بر روی دیوارهای ساختمان ها و گنبدهای مساجد و عمارت های قدیمی به چشم می خورد.
هنر مینیاتور با هنرمندان برجسته و بزرگ خود، در تمامی دنیا زبانزد بوده و به صورت تابلوهای تزیینی و یا دیواره نگارهای اماکن قدیمی و زیبا دیده می شود. این سبک نقاشی که ظرافت در آن باعث تمایزش از دیگر نقاشی ها شده، طرفداران بسیاری دارد.
 میناکاری
میناکاری یکی دیگر از هنر دست ساز معروف ایرانی است که پنج هزار سال عمر دارد. هرچند که اصفهان دارای میناکاری های زیبا و با کیفیت است اما آغاز این هنر به شهر اهواز برمی گردد. هنرمندان این شهر میناکاری را بر روی زیورآلات انجام می دادند.
برای رنگ آمیزی این ظروف از رنگ های شیمیایی استفاده می شود؛ ولی در گذشته از رنگهای طبیعی و معدنی استفاده می کردند.
در میناکاری، استاد کار ظروف مسی را به شکل خواسته شده شکل می دهد، و پس از آن هنرمند میناکاری چند بار لعاب سفید به ظرف می دهد، و پس از قرار دادن ظرف در کوره و ثابت شدن رنگش، نقاشی و طرح های میناکاری بر روی ظرف انجام می دهد. پس از آن ظرف را دوباره در کوره برای ثابت شدن نقاشی ها، قرار می دهد.
میناکاری از صنایع دستی گرانبها و ارزشمند ایرانی است که بسیار مناسب برای هدیه دادن و سوغاتی می باشد.



 فیروزه کوبی
به دلیل وجود معادن بزرگ فیروزه در ایران به خصوص در نیشابور، هنری در ایران به وجود آمد به نام فیروزه کوبی که هنرمندان، بر روی ظروف مسی قطعه های کوچک فیروزه را با دقت بالا و نظم خاصی، کنار یکدیگر قرار داده و با چسب مخصوص به هم می چسبانند.
این هنر از جمله صنایع دستی جدید محسوب می شود و از ظروف مس و برنج و نقره و برنز برای این منظور بهره برده می شود.
این هنر در روسیه نیز وجود داشت و هنرمندان روسی به خلق آثاری از این دست پرداختند؛ اما آنچه مهم است این است که صنعت فیروزه کوبی در ایران و به خصوص در کاشان به اوج خود رسید و استادان ایرانی طرح های منحصر به فرد و زیبایی خلق کردند که در کل دنیا زبانزد خاص و عام است.
اصفهان در حال حاضر از مراکز مهم تولید این ظروف زیبا و خاص می باشد.
 خاتم کاری
از دیگر صنایع دستی ایرانی که زیبایی خیره کننده ای دارد و چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد، هنر خاتم کاری می باشد. برای خلق این هنر زیبا از ابزار گوناگون استفاده می شود و سطح ظروف با مثلث هایی کوچک پوشانده می شود. این مثلث ها در طرح ها و نقش های مختلفی درست می شوند.
هنرمندان خاتم کاری، انواع قاب ها ، جعبه، صفحات شطرنج و تخته نرد را با استفاده از استخوان عاج، چوب های قطعه بندی شده، برنج و طلا و نقره خاتم کاری کرده و در معرض فروش قرار می دهند.
 قلم‌زنی و مسگری
کنده کاری بر روی سنگ و انواع ظروف مسی و فلزات دیگر را هنر قلم زنی می گویند. خلق نقشها و طرح های زیبا بر روی ظروفی مانند گلدان و کوزه و ظروف دیگر، توسط قلم های ریز و درشت، به دست هنرمندان این صنعت زیبا، آثاری زیبا و نفیسی بوجود می آورد که در ایران به خصوص شهر اصفهان مشتریان زیادی دارد و جز صنعت دستی پر فروش به حساب می آید.
 ساخت زیورآلات گرانقیمت
ساخت زیورآلات با نقش ها و طرح های خاص و زیبا از دیگر صنایع دستی پرطرفدار ایرانی است.



 منبت‌کاری
خلق این هنر زیبا بر روی چوب است؛ به گونه ای که در ابتدا نقشی بر روی چوب کنده کاری می کنند و در ادامه با استفاده از چوب هایی که در رنگ های مختلف هستند این نقش ها را می پوشانند.
در قدیم منبت کاری، با استفاده از طرح های ختایی و اسلیمی بوده است. ولی امروزه طرح ها ی جدیدتری نیز به آنها اضافه شده است. خلق تابلوهایی زیبا با چوب هایی به رنگ طبیعی مانند چوب آبنوس، شمشاد، چوب بقم، فوفل، عناب، گردو آثار بی نظیری به وجود می آورد که در گلپایگان و اصفهان نمونه های فراوانی از این صنعت ایرانی یافت می شود.
 

خرید صنایع دستی
همانطور که اشاره شد؛ کشور زیبای ایران دارای صنایع دستی بی نظیر با تنوع بسیار است که در اقصی نقاط دنیا شناخته شده و مشهور هستند.
گردشگران و توریست هایی که به ایران سفر می کنند تعداد زیادی از این هنرهای ایرانی را به عنوان یادگاری و سوغات خریداری کرده و به کشور خود می برند.
این صنایع گزینه ی بسیار مناسبی برای هدیه دادن می باشند. هدایایی نفیس و زیبا که بیانگر غنای تاریخی و فرهنگی کشور عزیزمان، ایران بوده و نمادی از قدمت چندین هزار ساله ی هنر در ایران می باشد.
چه خوب است که با هدیه دادن صنایع دستی ایران به عزیزمان، هم در حفظ و نگهداری این صنایع بکوشیم و هم این که بازار فروش هنرمندان کشورمان را رونق ببخشیم؛ با حمایت از هنرمندان و استادکاران ایرانی و خرید از دست سازه های زیبا و منحصر به فرد آنها، به جای لوازم الکترونیکی وارداتی که منجر به خروج سرمایه های مادی کشورمان می شود، می توانیم در رونق اقتصادی کشورمان نیز سهیم باشیم.

 


چاپ   ایمیل