چای زغالی با طعم سماور زغالی

چای زغالی با طعم سماور زغالی که یکی از سمبل های قدمت ایران و ایرانی است برای همیشه می تواند یادآور خاطرات گذشته و فرهنگ غنی کشور ما باشد. این وسیله که به عنوان یک نوستالژی زیبا زیبنده سفره های عید نوروز و شب یلدا است، با خاصیت آرامش بخشی که در نگاه به ظاهر آن وجود دارد دارای فواید بیشماری نیز می باشد.

سماور زغالی برنجی
سماور زغالی برنجی قلمزنی //  شماره ثبت سفارش 09134422463


لذت نوشیدن چای زغالی با طعم سماور زغالی برنجی
یکی از بهترین نوستالژی های دنیا که می تواند در این عصر ماشینی که رنگ و یاد خاطرات قدیم را به کل از بین برده است برای انسان های امروزی که ذره ای از حس و روح فضای قدیم را ندیده اند، خاطرات شیرین گذشتگان را زنده کند و یا حتی برای پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یادآور خاطرات شیرین کودکی خود و دیگر اقوام را تداعی نماید، وجود سماور زغالی و به دنبال آن چای زغالی دودی است که فقط نگاه به سماور زغالی می تواند به دلیل رنگ و اثرات ظاهری جنس برنجی که دارد مملو از آرامش باشد چه برسد به شنیدن صدای قل قل آب جوش آن که می تواند از زیباترین موسیقی های جهان زیباتر و روح نواز تر باشد. این روز ها هستند خانواده هایی که در روز های تعطیل هنوز رسم دورهمی ها زیر سایه پدر بزرگ و مادربزرگ را از یاد نبرده و به همراه خانواده در خانه پر از صفای آنها جمع می شوند و در کنار سماور زغالی که با شکوه در گوشه منزل قرار گرفته، با دنیا عشق و صفا به دورهم، اول دست پر برکت مادربزرگ را بوسیده و بعد چای زغالی خوش عطر و بویی که مادربزرگ برایشان تهیه کردند را می نوشند.


تاریخچه چای زغالی با طعم سماور زغالی برنجی
آن قدر سماور زغالی در تاریخ جای دارد که در ملل های گوناگون با شمایل متفاوت جایی را در تاریخ آنها برای خود اختصاص داده است. اما به طور کلی با نگاه به تاریخ متوجه می شویم که سماور زغالی اولین بار در کشور روسیه یا همان شوروی سابق شناخته شده است و بعد توسط تجار ایرانی به کشور ایران بازگردانده شده است. برای این از واژه بازگردانده شده استفاده کردم چون این سماور با شکل و شمایل و کاربردی متفاوت مخصوص تاریخ دیرینه ایرانیان می باشد و در قرن هجدهم میلادی روس ها توسط فردی به نام (فئودور لسیتین) در شهر (تولای) با ایده پردازی از آن اقدام به ساخت سماور نمود و سپس آن را به شکل و کاربرد سماور زغالی تغییر دادند و بعد آن وارد ایران شد. به همین منظور می توان گفت امروزه کاربرد سماور زغالی، دم کردن چای با سماور و قوری و نوشیدن چای در استکان ‌های کمر باریک به همراه نعلبکی، همه و همه از کشور روسیه به عنوان هدیه از طرف پادشاه فرانسه به ناصرالدین شاه، به فرهنگ ایرانیان وارد شده است. در اوایل به دلیل اینکه چای از مواد کمیاب و گران بود و واردات آن از فرانسه و روسیه و البته عثمانی انجام می شد، سماور زغالی به عنوان وسیله ای برای تهیه چای یک نوبرانه و مخصوص دربار و خانواده های تجار بود، اما با گذر زمان و با گسترش تولید چای در جهان و کاهش قیمت چای، به یکی از نوشیدنی‌ های محبوب ایرانیان مبدل گشته تا جایی که توسط (دواتگر اصفهانی) به دستور (امیرکبیر) اولین سماور زغالی ایرانی ساخته شد.
علت استفاده از سماور زغالی برنجی
در قدیم هدف استفاده از سماور زغالی بیشتر از اینکه برای تهیه چای باشد، برای استفاده از خواص بی نظیر آن بود. استفاده از جنس برنجی که برای ساخت آن استفاده می شود موجب تهیه آب جوش سرشار از مواد مغذی خواهد شد که مملو از عناصر روی و مس می باشد. از این روی می تواند برای درمان ناراحتی های دستگاه گوارش، بهبود عملکرد مغز بی نظیر باشد و به دلیل داشتن خصوصیات ضد باکتریایی و ضد میکروبی که دارد می تواند برای بهبود بیماری‌ های پوستی نیز مورد استفاده قرار گرفته شود.
 

 

اجزای تشکیل دهنده سماور زغالی برنجی


1) پایه یا کعب
با توجه به اسمی که برای این قطعه اختصاص داده شده است محلی است که همه اجزای سماور را نگهداری می کند و چون شبیه شکل هندسی مکعب است به این نام نامگذاری شده است
2) شبکه
این قطعه به دلیل اینکه محل عبور هوا می باشد برای بهتر سوختن ذغال به صورت شبکه تهیه شده است و از جمله قطعات مهم می باشد
3) شیر سماور
این قسمت که از سه قطعه به نام های ماده شیر، نره شیر و برگه شیر تقسم می شود
4) پولکی
قسمتی است که فصل مشترک بدنه به ماده شیر است و هم برای زیبایی و هم برای استحکام ماده شیر استفاده می شود.
5) بدنه
از اصلی ترین قسمت های سماور است. و نقش مخزن را ایفا می کند
6) دسته سماور
این قسمت که در دو طرف می باشد، برای جابجایی سماور مورد استفاده قرار گرفته می شود.
7) میل و صراحی
بر روی درب سماور دسته هایی گرد شکلی وجود دارد که به جهت جابجایی درب سماور استفاده می شود.
8) بخارکش
همان قسمتی است که بر روی درب سماور است و به صورت حفره ای وجود دارد که برای خروج بخارات می باشد
9) بادگیر
آخرین قسمت از سماور می باشد که برای جایگیری قوری استفاده می شود.

 


چاپ   ایمیل