آیا سماور برنجی سیاه میشود ؟

بعلت رنگ زیبای طلایی فلز برنج در صنعت دکوراسیون استفاده فراوانی دارد مانند  ساخت و تولید سماور زغالی ، لوستر ، آباژور ، شمعدان ، مجسمه و حتی در ساخت  ابزارآلات  موسیقی مانند شیپور و کرنا و بوق استفاده می شود.
آلیاژ برنج به دلیل اثر اولیگودینامیک خاصیت میکروب کشی دارد و در دستگیره در بیمارستان ها و دیگر وسایل موجود در آن به کار می رود.
آلیاژ برنج به شدت در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم است و بسیار دیر اکسید می شود به همین دلیل در صنایعی که برای ساخت محصول به این ویژگی ها احتیاج دارندبسیار کارآمد هستند.در حال حاضر کلید و پریز های از جنس برنج نیز با کیفیت بالا در بازار موجود هستند . جالب است بدانید برنج در ساخت مهمات و تجهیزات جنگی مورد استفاده قرار میگیرد و در برابر حرارت مقاومت و تحمل دارد.
برنج قابلیت تلفیق وآلیاژ با فلز های فراوانی را دارد.

همانطور که میدانید فلز برنج یا در کلام بهتر، آلیاژ برنج، از ترکیب فلز روی و مس بدست می آید. فلز برنج خواص هر دو فلز روی و مس را نیز دارا می باشد. اما برخلاف آن دو، تا حدودی خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت دارد.
به طور مثال گذر زمان، آب و اسید های ضعیف محیط، میتوانند به راحتی منجر به تیرگی و تغییر رنگ فلز برنج شوند. برای رفع تیرگی محصولات برنجی چه باید کرد ؟  مخصوصا سیاه شدن سماور ذغالی برنجی

در صنعت برای رفع تیرگی و براق کردن فلز برنج از مواد شیمیایی استفاده می شود. مواد شیمیایی جهت این کار شامل محلولهایی از آب و اسید استیک یا اسید سولفوریک می باشند.
 

استفاده از ترکیب لیموترش و نمک
همانطور که میدانید لیموترش نوعی اسید طبیعی است و بسیاری از موارد چرب را در خود حل می کند. از نمک نیز برای جداسازی اکسید ها و از سختی دانه های آن برای تراش دادن سطح فلز استفاده می شود.
با استفاده از لیموترش و نمک و دستمال نرم میتواند اقدام به براق کردن فلز برنج نمایید. بعد از انجام آن، با دستمال خشک سطح را تمیز کنید. در صورت باقی ماندن تیرگی و جرم بر روی سطح فلز، مقداری جوش شیرین نیز به ترکیب اضافه کنید.
 

استفاده از سرکه سفید به جای لیموترش
سرکه سفید نیز نوعی اسید طبیعی است و در همه خانه ها یافت می شود. از سرکه سفید نیز همانند لیموترش میتوان برای پاک سازی مواد چرب استفاده کرد. البته برای براق کردن فلز برنج با سرکه نیاز به مقداری آرد و نمک جهت ساخت خمیر دارید.
 

براق کردن فلز برنج با مایع ظرفشویی
ابتدا غبار سطح فلز را پاک کرده و محلول آب و مایع ظرف شویی درست کنید. سپس فلز برنج را درون محلول قرارداده و ۱۰ دقیقه بعد آن را خارج کنید. بعد از آن با استفاده از دستمال اقدام به خشک کردن فلز برنج نمایید. میتوانید با استفاده اسپری کردن محلول نیز اقدام به براق کردن نمایید.

استفاده از الکل، آب و صابون
ابتدا محلول آب و صابون را تهیه و مقداری الکل به آن اضافه نمایید. سپس فلز را درون محلولفرو برده و بگذارید تا چند دقیقه در آن بماند. بعد از آن فلز را خارج کرده، با آب تمیز شسته و سپس خشک کنید.
 
براق کردن فلز برنج با استفاده از ماست

ماست به دلیل داشتن اسید لاکتیک میتواند به وبی تیرگی و جرم را از سطح فلز پاک نماید. برای اینکار ابتدا سطح فلز را گرد گیری کرده و ماست تهیه کنید. سپس سطح فلز برنج را کاملا با ماست بپوشانید و صبر کنید تا کامل خشک شود.
سپس با آب به خوبی فلز برنج را شده و با دستمال خشک کنید. استفاده از ماست ساده ترین راه براق کردن فلز برنج است.
 

براق کردن سماور برنجی با رب گوجه فرنگی

ابتدا با مقداری آب و رب گوجه فرنگی محلول مناسبی آماده کنید. سپس سطح سماور  را کاملا به محلول آغشته نمایید و بگذارید تا خشک شود.بعد از آن فلز را به خوبی شده و خشک نمایید. رب گوجه فرنگی با چسبندگی مناسب میتواند تیرگی ها و جرم را از سطح جدا کند.

 


چاپ   ایمیل