خواص سماور زغالی

خلاصه محتوا : از یادگاری های قدیم که یک دنیا خواص و فایده به همراه دارد می توان به سماور ذغالی اشاره کرد. این سماور با داشتن خواصی از جمله بهبود کارکرد معده، تنظیم شرایط فرماندهی مغز و ایجاد سلامت پوست به همراه رنگ زیبا و آرامش بخشی که دارد خود به تنهایی می تواند یکی از دلایل سلامت و شادی بزرگان و نیاکان ما در روزگاران قدیم باشد.

خواص سماور زغالی
اولین سماوری که به ایران وارد شده است، سماور زغالی بوده که به عنوان تحفه توسط پادشاه فرانسه به پادشاه ایران تقدم شده است. تاریخچه ساخت سماور زغالی نیز به قرن هجدهم میلادی بر می گردد که در کشور روسیه در شهر تولای توسط (فئودور) ساخته شد. تصور مردم برای ساخت سماور زغالی این بود که در ساخت سماور زغالی فئودور از سماور زغالی ایرانیان که آن زمان به نام (خودجوش) معروف بوده ایده گرفته است. در آن روزگار سلطنت ناصری، جایگاه و استفاده سماور در بین ایرانیان مختص طبقه اشراف و دربار بوده و روز به روز با گسترش و علاقمندی به مصرف چای، سماور جای خود را در خانه های ایرانیان باز کرده و به یکی از موارد و اجناس مهم و ضروری خانه ایرانیان تبدیل شد. از آنجایی که داشتن سماور زغالی جدای از تهیه دمنوش برای تهیه چای نیز مورد استفاده قرار گرفته می شود، امروزه شاهد آن هستیم که چای در طعم های مختلف و با خواص و رنگ های مختلف نیز به عنوان زینت سفره های ایرانیان محافل دورهمی مورد استفاده قرار گرفته می شود.


سماور زغالی
خواص جنس سماور زغالی
چای که با سماور زغالی تهیه می شود دارای خواص بی نظیری است، جدای از خواصی زیادی که خود چای دارد که یکی از آن را می توان به ایجاد آرامش به دلیل وجود ماده نیکوتین که در چای است در انسان اشاره کرد، خواص درمانی دیگری نیز برای چای از جنس سماور زغالی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد. توجه داشته باشید که این خواص را در تهیه چای با شرایط دیگر پیدا نخواهید کرد.
چایی که با سماور تهیه می شود، خاصیت ضد میکروبی دارد. شما وقتی مدام به نوشیدن این نوع از چای اقدام می نمایید، در حقیقت شرایطی را برای بدن خود مهیا می کنید که بتواند در برابر میکروب ها از مقاومتی بهتر برخوردار باشد چرا که نوشیدن چای به همراه آب جوش در مجاورت سماور، موجب بالا بردن مقاومت بدن و افزایش قوای سیستم امنیت شما خواهد شد.
وقتی شما اقدام به نوشیدن مدام چای از جنس سماور زغالی دارید، اثرات آن موجب تنظیم روند و آهنگ گوارش شما می شود. به همین منظور است که نوشیدن چای بعد از وعده غذایی در قدیم مرسوم بوده است. هرچند که این نوشیدنی امروزه بعد از وعده غذایی به هیچ وجه سفارش نمی شود چون هم از خاصیت های چای از جنس سماور زغالی خبری نیست و هم کیفیت چای امروزی هیچ شباهتی با چای قدیم ندارد. نوشیدن چای امروزی به گفته پزشکان موجب می شود خواص عناصری مانند آهن که به واسطه غذا دریافت کرده اید از بین رود.
نوشیدن چای از جنس سماور ذغالی موجب شفافیت و زیبایی پوست شما خواهد شد. از بین بردن بیماری های پوستی هم یکی از مهم ترین خواص جنس و آلیاژ برتر از این جنس است. حتی شما می توانید این شرایط را با نوشیدن دم نوش و یا حتی خود آب جوشی که در این نوع از سماور تهیه کردید بدست بیاورید.
از همه خواص چای در این نوع از سماور به کنار، یکی دیگر از موارد بسیار مهم و البته کاربردی که می توان اشاره کرد ایجاد تنظیم در فرماندهی درست سلول های مغزی است. از این رو فراهم نمودن یک شرایط مساعد برای کارکرد مغز نیز از مهم ترین خواص چای در سماور است. این اتفاق موجب می شود مغز شما به خوبی کار کرده و زمانی که مغز شرایط کارکرد خوبی را همراه داشته باشد این مهم می تواند به سلامت کل بدن منتهی شود.


دلیل این همه مزیت سلامتی چای از جنس سماور زغالی
سماور زغالی با آلیاژی از جنس برنج ساخته شده است برای همین است که به سماور برنجی هم معروف است. جنس برنجی که در این نوع از سماور بکار برده شده می تواند خود به عنوان یک مزیت بری سماور محسوب شود و خواص سماور را چند برابر خواهد کرد. این خواص همه به واسطه آب جوش آمده ای است که در سماور ایجاد می شود. پس از اضافه نمودن آب و روشن کردن سماور ، حرارت ممکن موجب می شود آب موجود به واسطه اثرات جنس برنجی سماور ، غنی از عناصری شوند که هرکدام به شدت برای انسان با توجه به شرایط محیطی امروزه نیاز و مهم می باشد. آلیاژ برنج خود از ترکیب (مس و روی) بدست می آید و بطور کلی به دلیل بی خطر بودن آن استفاده از آلیاژ برنج در طب سنتی بسیار تاکید می شود. از طرفی دیگر می توان به رنگ برنجی سماور اشاره کرد که بسیار در ایجاد آرامش برای انسان مفید است. شما با نگاه به سماور ذغالی شرایط خوبی از آرامش را کسب می نمایید که این ها همه از خواص این نوع از سماور می باشد. شاید به جرات بتوان گفت که یکی از مواردی که موجب سلامتی نیاکان و بزرگتر های ما در روزگاران قدیم میشد، همین استفاده از سماور های قدیمی با یک دنیا خواص و فواید و یک دنیا خاطره و شادی بود که امروزه فقط از این محصولات نامی و نمادی در داستان ها و یا مراکز موزه ها دیده می شود


کلمات کلیدی : سمار ذغالی ، سماور زغالی ، برنجی ، خواص درمانی ،  ایران، سماور برنجی، سماور تزئینی


چاپ   ایمیل