صنایع دستی بهترین هدیه

هدیه دادن صنایع دستی چه مزیت هایی نسبت به دیگر هدایا دارد؟ چرا صنایع دستی می توانند هدیه ای استثنائی باشند؟ در انتخاب صنایع دستی به عنوان هدیه باید به چه مواردی توجه داشته باشیم؟ پیش از پاسخ به سئوالات فوق ذکر این نکته لازم است که روز بیستم خرداد هر سال روز جهانی صنایع دستی است و افتخار ما ایرانیان این است که از بین 600 صنعت دستی ثبت شده در یونسکو 450 صنعت متعلق به کشور عزیرمان ایران است که از این تعداد نیز 287 صنعت به شهر اصفهان تعلق دارد. صنایع دستی معروف ایرانی شامل گلیم، فرش، گبه، قلمزنی، شیشه‌گری، منبت کاری، مینا کاری، سفال، چوب، خاتم کاری، ملیله دوزی و … است که استفاده از آنها در هدیه دادن نسبت به هدایای دیگر مزایایی دارد. انتخاب یک هدیه مناسب می تواند مشکل باشد، به ویژه اگر تمام هدایای دیگر را امتحان کرده باشید.احتمالاً بسیاری از هدایایی را که برای عزیزی خریده اید صرفا شوقی اولیه را در گیرنده برانگیخته اند و بعد از آن به گوشه ای پرت شده اند.


اگر تمام هدایای ممکن به نظرتان تکراری می آید، پس به صنایع دستی به عنوان یک گزینه استثنائی فکر کنید. هدف از دادن هدیه، انتقال حسی شخصی و فردی به طرف مقابل است و این ویژگی در مورد صنایع دستی صادق است.در ادامه به مزیت های انتخاب صنایع دستی به عنوان هدیه می پردازیم.

1. تنوع
تنوع بزرگ ترین خصوصیت صنایع دستی می باشد. در ساخت صنایع دستی، خبری از ماشین آلات اتوماتیک نیست و یک کالای ساده (مثلا یک سبد دستباف) در سفارش دوباره ممکن است شکل و ساختاری متفاوت پیدا کند. به دلیل همین تنوع، امکان انتخاب هدیه ای استثنائی و به اصطلاح "تک" از بین صنایع دستی مختلف وجود دارد.

2. قابلیت شخصی سازی
اگر به دنبال یک هدیه ی کامل هستید، هدیه ای برای شخصی سخت پسند، صنایع دستی می تواند گزینه ای مناسب باشد، بویژه اگر شخص مورد نظر به اشیای ظریف و هنری علاقه مند باشد. کارخانه ای با شکل مدرن در کار نیست، و شما می توانید کالاهایی خاص را با رنگ، شکل و ساختار مورد نظر سفارش بدهید. کالایی که فکر می کنید دقیقاً مناسب فرد گیرنده است.

3. طبیعی بودن
آنچنان که از نام آن هم مشخص است، صنایع دستی کار دست است و این باعث می شود که کالاهای ساخته شده، برخلاف اقلام مصنوعی، شکل و ظاهری طبیعی داشته باشد. مهم ترین کاری که یک هدیه باید انجام دهد، انتقال یک حس خوب است، و چنین حس خوبی فقط در زمانی منتقل می شود که این پدیده حالتی طبیعی داشته باشد. صنایع دستی به خاطر طبیعت و ماهیت ساده ی خود برای انتقال چنین احساسی بهترین گزینه می باشند.

4. قیمت پائین تر
هرچند برخی صنایع کاردست قیمت هایی بالا دارند، اما معمولا قیمت صنایع دستی در مقایسه با دیگر اقلام مورد استفاده به عنوان هدیه، ارزان تراست.

5. انتقال حس هویت ملی و محلی
اگر دوستی ایرانی در خارج از کشور دارید و می خواهید هدیه به او بدهید، به جرات می توان گفت که صنایع دستی ارزشمندترین گزینه ای است که می توانید نسبت به انجام آن اقدام نمایید. شما با این اقدام، ضمن یادآوری ارزش صنایع دستی کشور به فردی ایرانی که در خارج از زندگی می کنید، باعث می شود که او نیز با به نمایش درآوردن آن هدیه معرف فرهنگ ایرانی در نزد دوستان خارجی خود باشد.

نتیجه گیری
انتخاب هدیه مناسب کاری ساده نیست. هدیه دادن صرفاً یک وظیفه نیست. این کار باید با قلب انجام شود. وقتی هدیه می دهید، شما مشتاقانه چیزی را به کس دیگری می دهید. اما این صرفاً بخشیدن یک شئی قیمتی به شخصی دیگر نیست، فرد دریافت کننده هدیه، احساس می کند که برای شما واجد ارزشی خاص بوده، اینکه شما به او فکر می کرده اید. صنایع دستی بنا بر خصوصیاتی که در بالا اشاره شد، از پتانسیل لازم برای انتقال چنین حسی برخوردارند. نکته پایانی در انتخاب صنایع دستی آن است که با توجه به تنوع اقلام و کارهای موجود در این حوزه، نیازمند دقت بیشتری در انتخاب است. به هر حال ما با حوزه ای سروکار داریم که افراد مختلف با میزان مهارت های مختلف در آن مشغولند، و این امر به معنای کیفیت های متفاوت می باشد. پس به عنوان نکته پایانی و البته یک هشدار باید به این مسئله تاکید شود که در خرید صنایع دستی باید به کیفیت کار توجه لازم را داشته باشید و آن را از مراکزی خریداری نمایید که در مقابل سئوالات شما قبل و بعد از خرید پاسخگو هستند.


چاپ   ایمیل